V knížkách o vesmíru a dnes hlavně na internetu, naleznete krásné fotografie mlhovin, hvězdokup, cizích galaxií, ale také Měsíce, Slunce či planet Sluneční soustavy. Díky chytrým telefonům s neomezenými daty si je můžete prohlížet v podstatě kdykoliv a kdekoliv. Ovšem fotka je jenom fotka, byť pořízená největšími pozemními nebo dokonce vesmírnými teleskopy. Nikdy nenahradí přímý pohled do dalekohledu, kdy na vlastní oči spatříte tajuplný svět kráterů a pohoří na našem nejbližším vesmírném souputníku, dech beroucí prstenec levitující kolem Saturna, největší měsíce Jupiterovi či Velkou rudou skvrnu v jeho atmosféře, světlo hvězd vzdálené galaxie letící časoprostorem miliony roků než spočine na sítnici Vašeho oka nebo zbytek po výbuchu supernovy, kterou ve svých kronikách zaznamenali staří Číňané.

Astronomie je nejstarší věda, ale také krásný koníček. Můžete si pořídit vlastní dalekohled (s jehož výběrem Vám rádi pomůžeme a poradíme) nebo můžete občas zavítat na některou z hvězdáren, kterých je po České republice celkem dost. Než se však na některou z nich vypravíte je dobré vědět pár základních rad a informací, které naleznete v sekci Pozorování noční oblohy.

Bezpečné pozorování Slunce Herschelovým hranolem.

Pozorování zatmění Měsíce.

Zatmění Slunce na hvězdárně.